Informaticawetenschappen/Python Eindwerk
1. Algemene Informatie
Hieronder vinden jullie de mooiste inzendingen voor de grote programeeropdracht (eindwerk).
Die lijst is niet volledig: sommige inzendingen waren niet finaal of gepersonaliseert (bv. memory met foto’s van medeleerlingen). Ik heb aangepast waar ik kon aanpassen. De onderstaande programma’s zijn dus geen keuze van mij, maar een lijst van alle mogelijke projecten. Ook is de volgorde en presentatie hier geen indicatie voor de evaluatie die de leerlinen kregen: noot dat sommige groepen door mislukte pogingen kort voor de deadline hun project helemaal opnieuw moesten starten.
Om de privacy te respecteren (ik vond jullie programma’s heel knap, maar sommige leerlingen bleven achter hun eigen ambities) heb ik de programma’s standaard anoniem gemaakt; wil je er toch je naam bij zien, stuur me alstublieft een bericht.
2. Projecten
2.1. Dodge
Een “dodge game” met snel stijgende moeitegraad: gebruik de pijltoetsen om de vallende blokjes te ontwijken!
(Noot: ik heb alleen maar verloren omdat ik mijn screenshot-programma moest opstarten!)
2.2. Guitar Hero
Een clone van het bekende “Guitar Hero”, waar je een bewegende tijdlijn van noten met het drukken van toetsen moet naspelen.
Gebruik de toetsen “A”, “E”, “I”, “P” op het juiste moment!
(Noot: de 10 gemiste noten op de screenshot zijn er maar omwille van de opstart van het screenshot-programma!)
2.3. Inverse Snake
Snake, maar anders: je moet een slang bewegen om snel vluchtende prooi te vangen.
2.4. Jukebox
Een afspeelprogramma voor muziek. Bijna “full featured”; met wachtlijst, zoekfunctie, genrefilter. Vindt alle muziekbestanden in de ondermap “muziek”.
2.5. Memory Game
2.6. Pong
Veel leerlingen hebben het spelletje “pong” geïmplementeerd en aangepast, met één of twee spelers. Hier een representatieve voorbeeld.
(Noot: de punten van mijn tegenstander zijn allemaal opgelopen terwijl ik mijn screenshot-programma in het startmenu gezocht heb.)
2.7. Rekenmachine
Noot: er waren vergelijkbare inzendingen met een rekenmachine; deze hier is een representatief voorbeeld.
2.8. Snake
Een klassiek spelletje dat veel groepen van leerlingen heeft aangetrokken. Misschien ook omdat er veel tutorials online staan. Maar er zijn ook leuke, individuële aanpassingen.
2.9. Space Invaders
3. Samenvatting
Learning a new programming language is like learning a new language, just for programming.
Falk Mielke, met behulp van ChatGPT
Velen van jullie hebben dit schooljaar de eerste stappen in een programmeertaal gezet. En jullie hebben hopelijk veel over computers geleerd, bv. dat ChatGPT bullshit is. Ik was blij om er bij te zijn!
Bedankt allemaal voor de moeite en voor de leuke belevenissen dit schooljaar, en succes allemaal met programmeren en alle andere projekten!